måndag 11 oktober 2010

Mer Furuhöjden

Furuhöjden verkar ha ett väldigt gott rykte, varje gång jag åkt med de företag som transporterar liggande patienter pratar de väldigt gott om stället och att det har ett väldigt bra rykte och alla man möter i matsalen säger samma sak. Nu har jag ju inte så stort vana av rehab hem förutom det man sett på Celeberity Rehab m Dr Drew på TV, men på Furuhöjden utgår man från patienten och patientens behov och det finns en uppsjö av olika träningsgrupper och metoder man kan testa på. Nu är väl inte dessa så aktuella för mig eftersom jag inte får röra på mig men övriga patienter här är deltar i det mesta som erbjuds. Bland annat finns det sitt-gympa, hjärt-gympa mm mm. Det finns även ett aktivitetetscenter som är öppet två ggr/vecka där man kan få prova på att arbeta med finmotorik och göra olika alster - har jag tid kanske jag går förbi där i morgon och ser om man kan hitta på ngt ;)

I mitt förra inlägg om Furuhöjden berättade jag om mina mål med vistelsen och så här långt har jag kommit i att nå dem:
1. Jag klär på mig själv på morgnarna bland annat genom att använda strump-påträdaren
2. Jag kommer i och ur sängen utan hjälp
3. Korsetten har jag lyckats knäppa upp några gånger själv samt knäppt själv en gång. Eftersom fästet sitter på höger sida under brösten är det lite svårt att se vad man ska göra. Håller nu på att träna in att hålla i en fickspegel med ena handen för att se vad jag gör samtidigt som jag försöker knäppa korsetten med andra handen.
4. Jag "springer" omkring i korridoren m hjälp av rullatorn, men har inte testat kryckor ännu.

Strump-påträdaren utan strumpa

Strump-påträdaren med strumpa











Därefter stoppar man in foten i "hålet" och drar i snörena och "voila" strumpan sitter på foten :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar