torsdag 14 oktober 2010

Hemma

Började morgonen med att bli väckt av nattsköterskan kl 06.30 för att jag skulle hinna göra mig i ordning och äta frukost innan liggtransporten kom för att transportera mig hem mot Södertälje igen. Eftersom jag hade en tid på Södertälje sjukhus för kontrollröntgen och uppföljande läkarsamtal passade Furuhöjden på att skicka hem mig samtidigt istället för att jag skulle tillbaka till Täby på onsdagen och sedan tillbaka till Stälje på torsdagen igen. Det var en väldigt bra tanke för det är jobbigt med resandet men nog pirrade det allt lite i magen igår morse innan transporten kom.

En av sjuksköterskorna hade hjälpt mig att packa kvällen innan så att jag inte skulle behöva tänka på det på morgonen och tur var väl det - en bastant, fullpackad trunk av hockeymodell där jag lyckats få ner datorväskan i botten oxå, en påse av XL format med ny korsett, kryckor samt min livlina - handväskan. Konstigt att jag själv fick plats i transporten. ;)

Resan tog över 1½ timme i rusningstrafiken från Täby till Stälje och jag kom fram strax efter min bokade tid, men vad gör man - det går ju inte att köra fortare. Efter röntgen fick jag äntligen se min röntgenplåt och se hur brottet ser ut. Jag har brott på kotorna TH11 och TH12 vilka är de lägre två bröstkotorna. På bröströntgen som togs igår syntes endast brottet på TH12 men brottet på TH11 upptäcktes på magnetrönten. Nedan finns en bild på hur en ryggrad ser ut och vilka kotor som är TH11 och TH12. Jag har även gjort en starkt förenklad bild av hur brottet på Th12 ser ut.

Bilden på ryggraden kommer från: http://test.sjukvardsradgivningen.se/admin/bildarkiv/Amnen/kroppen/hjarna/s_ryggrad.gif
Jag kommer inte ihåg om jag sagt det tidigare men jag ska gå med korsetten i 12 veckor för att förhindra att kotorna faller ihop och att jag kommer att bli krum i ryggen. Jag är i ett första skede sjukskriven till den 28/11 och därefter får man se hur jag mår/känner mig. I dagsläget kan jag inte sitta i en bil utan får åka liggande sjuktransport när jag ska in till sjukhus och liknande vilket gör mig lite orolig över hur jag ska kunna ta mig hem till Bollnäs framöver. En sak är säkert iaf och det är att det inte kommer att bli någon bilkörning på ganska så länge.

Efter röntgen och uppföljnade läkarsamtal var det så dags att få komma hem. Underbara kattvakten Gunilla bjöd på lunch och  Sune hade fixat middagen. Har helt underbara grannar som ställer upp i vått å torrt, inte nog med att Gunilla ordnade lunch, hon hjälpte mig även m skrällena i morse å gav dem mat, gjorde ren lådan å bäddade sängen åt mig :D och Sune fixade inköpslistan och gick och handlade åt mig. Marie kom upp under kvällen med en liten blombukett å en flaska champagne :D - får väl dock vänta m "firandet" tills jag blir friskförklarad ;)

Kattskrällena var överlyckliga över att jag var hemma och det var jag också. Loke vek inte från min sida överhuvudtaget förrän i morse och Lemon har bara myst han med. Det är nästan som om de förstått att matte inte är som vanligt utan de har varit väldigt lugna och försiktiga, ingen av dem har sprungit framför mina fötter och de har varit mer uppmärksamma än vanligt. Loke och jag låg och kelade i sängen i flera timmar igår em och under natten när jag haft ont i ryggen så har han kommit och "stöttat" genom att lägga en blöt nos mot mitt ansikte eller strykit sig mot mig. Det känns härligt att vara hemma igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar