tisdag 12 oktober 2010

Meducin och krumelurpiller

En av anledningarna till att jag mår så bra på dagtid är att jag får väldigt mycket medikamenter, på dagen tänker man inte på detta utan när någon frågar hur jag mår eller om jag har ont så brukar jag alltid svara att jag mår väldigt bra (för det är ju det jag gör) och att när jag sitter ner eller ligger ner på dagarna så känner jag inget alls i ryggen, kan dock bli lite trött i ländryggen när jag varit uppe länge. På en skala 1-10 där 1 är lägst brukar jag oftast ligga på 1-2 på dagtid vilken jag anser är inget alls, däremot är nätterna något helt annat.

Senaste nätterna har jag vaknat först runt kl 01.30 därefter runt 04 och slutligen strax innan kl 06 och haft rent ut sagt svinont i ryggen. I natt när jag vaknade vid 01.30 var smärtan runt 7 på samma 10-gradiga skala som ovan och vid 04 låg den på en 5a, vilket gjorde att jag var tvungen att ringa på nattsköterskan två ggr i natt. Jag har inte riktigt fattat sammanhanget tidigare eller så har jag inte velat se det men på dagtid får jag väldigt mycket mediciner vilket gör att jag inte känner smärtan men på natten slutar dessa att verka och eftersom jag ligger konstant på rygg så är det inte konstigt att ryggen blir irriterad.

De mediciner jag får är:
morgon: 15mg långtidsverkande morfintabletter, 2 st alvedon, movicol för att få igång magen
mitt på dagen: 2st alvedon
kväll: 15mg långtidsverkande morfintabletter, 2 st alvedon

Utöver detta får jag korttidsverkande morfintabletter vid behov vilket inte har behövts på dagtid men däremot på natten både en och ibland två ggr så egentligen går jag omkring halvdrogad hela dagarna utan att fatta det....

Natten till måndag drömde jag världens mardröm som verkligen hade passat i Terror på Elm Street filmerna - ni vet filmerna där Freddy Krüger mördade ungdomarna i deras drömmar / när de sov. Själv drömde jag en lång dröm och därefter vaknade jag upp. Det var mörk, lite gråmurrigt å dimmigt runt omkring mig och plötsligt känner jag hur någon hugger en kniv i ryggen på mig, inte en gång, inte två ggr utan flera ggr och vrider om. Jag försöker skrika "sluta, snälla sluta, det gör såå ont" men jag fick inte ut ett ord ur munnen. Jag försökte öppna ögonen men det gick inte och hur jag än försökte röra på mig så kom jag inte undan. Jag fick panik och försökte skrika ännu högre men var fortfarande stum, till slut förde jag upp handen mot munnen och tog ut en inbillad trasa el ngt liknande och då först kunde jag skrika ut högt och då vaknade jag! Då var klockan runt 06 och jag var så uppskärrad att jag var tvungen att tända lampan och vågade inte somna om, hade jäkligt ont i ryggen men eftersom jag visste att morgontabletterna strax skulle komma så väntade jag tills att sköterskan kom med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar