måndag 11 oktober 2010

Furuhöjden

Under torsdagen installerades jag på Furuhöjden i Täby, transport skedde med liggande sjuktransport fastspänd med ett bälte runt båren/bålen - viss skillnad mot när jag åkte ambulans från olyckan då jag var helt fastspänd och totalt orörlig. Då låg jag på en ryggbräda helt fastspänd och kunde inte röra en milimeter av kroppen hade ju t o m nackkrage och fastspända fötter. Såg inte så mycket av själva resan då jag låg och tittade i taket och det enda riktiga vägmärke jag såg var när vi passerade Hornbach i Norsborg. Det var lite obehagligt att ligga så "lite" fastspänd eftersom kroppen följde med varje gång bilen svängde å jag var lite rädd att rulla av båren - jag vet, det var en helt irrationell känsla men den fanns där iaf.

Väl på Furuhöjden blev jag installerad i rum 35 och jag vet inte vad jag blev mest glad över - det egna rummet eller att det fanns möjlighet att titta på TV på rummet!! Stor skillnad mot att ligga på sal på sjukhuset. Efter ankomst blev det välkomstmöte med sjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut för att gå igenom vad jag kan göra för tillfället och vad mina mål med vistelsen är.

På sjukhuset sa läkaren att jag ska nog stanna minst två veckor men väl här sa de att målet är att alla ska lämna rehab centret efter en vecka så tanken är att jag ska åka hem på onsdag den 13/10. Men eftersom alla andra bud har förändrats under resans gång så tar jag inte så "allvarligt" på datumet än, det viktigaste för mig är att jag fått verktygen att klara mig så mycket som möjligt själv innan jag åker hem. Jag kan ju inte förlita mig på vänner och grannar att de ska sköta allt åt mig även om de är helt underbara och sagt att de kommer att ställa upp. Ett vårdplaneringsmöte m Södertälje kommun är inplanerat till måndag den 11/10 och vi får se på det mötet vad de säger att de kan hjälpa till med. Det känns helt verklighetsfrämmande att som 35-åring vara i behov av hemtjänst...

På Furuhöjden fick jag en ny "springare", en förhöjd rullator som är lite smidigare än ett gåbord. Enligt planeringen ska jag använda denna till på måndag då jag ska lära mig att gå med kryckor - vilket känns lite skrämmande.



Mina mål för denna vistelse är iaf:
1 - ta mig i och ur sängen själv
2 - ta på och av korsetten själv
3 - gå med kryckor
4 - sköta hygienen
5 - klä på mig själv

Jag har ju inte haft så bra aptit på sjukhuset och efter att tillsammans med medpatienterna i Stälje konstaterat att det måste ha varit extrapris på köttfärs förra veckan (måndag - köttfärslimpa, tisdag - köttbullar, onsdag - köttfärssås) så har det varit en befrielse att komma hit. All mat är hemlagad och lagas på plats och första kvällen var det potatis- och purjolökssoppa *jummie*, sedan har det varit bra kvalite på maten varje dag förutom igår kväll (söndag) då de lyckades servera morotssoppa.... Aptiten har verkligen ökat men det känns inte som om man gör ngt annat än att äta. Det är frukost från 7.30-9.30, lunch vid 12, eftermiddagsfika vid 14, middag vid 17.00, kvällsmacka vid 19.30 och sedan är det väl i stort sett att gå till kojs.

När det gäller mina medpatienter verkar de flesta komma från Täby/Danderyd/Vaxholm, majoriteten har gjort någon form av magoperation (ej viktminskning) och medelåldern ligger väl på sisodär 70+...... Jag har alltså inte så mycket gemensamt med de andra som ligger inlagda här utan jag tillbringar mesta tiden på rummet och äter de gemensamma måltiderna i matsalen. Eftersom målet är att de flesta ska hem så fort som möjligt så är det en väldig ruljans på folk och majoriteten av de som var här när jag kom i torsdags har redan åkt hem eller åker hem idag (måndag).

Är otroligt tacksam för den trådlösa uppkopplingen som finns så jag kan kommunicera via datorn numera och inte via en urdålig mobiltelefon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar