tisdag 12 oktober 2010

Jag ska hem!

Hade telefonmöte med biståndshandläggaren på Södertälje kommun angående vilken hjälp jag kan få när jag kommer hem. Det känns surrealististiskt att som 35åring behöva få hjälp från hemtjänsten men så är iaf fallet. Den hjälp vi har kommit överens om så här långt är korsettpåtagning på morgnar inkl duschshjälp, rengöring av kattlåda (jag kan ju inte böja mig ner), tvättning och städning varannan vecka. Hade tänkt att begära hjälp med handlingen oxå men dels har ICA Jätten en hemkörningsservice och dels har jag så många goda grannar som sagt att de kan hjälpa till att handla så kommunens hjälp en gång i veckan känns inte värt att betala för.

Efter mötet med biståndshandläggaren bar det av med liggande transport till OT-center (Ortopedtekniska) i Danderyd för justering av korsetten samt rekvirera ytterligare en korsett som jag ska ha när jag duschar. Jag får ju inte lämna sängen utan korsett och måste därför ha en korsett i reserv när jag ska duscha så jag inte behöver sätta på mig en blöt korsett efteråt. De skavsår jag fått av korsetten så här långt är inte nådiga men förhoppningsvis kommer dessa att läka nu och jag kommer inte att få några nya nu när korsetten sitter så mycket bättre.

Efter alla dessa nyheter blev det en befrielse att i morse äntligen få ta en dusch och tvätta håret igen. Det var ju en vecka sedan jag fick en liggande dusch på sjukhuset och jag har ju inte kunnat duscha här förrän jag fick ytterligare en korsett. Det finns inget som går upp mot en dusch när man inte fått duscha på så länge. Jag har känt mig så ofräsch fastän jag försökt att tvätta av mig så gott det gått ändå.

Numera har jag även lämnat den förhöjda rullatorn bakom mig och går med hjälp av nedanstående hjälpmedel istället, så nu kan jag och grannarna på plan 5 hemma ordna rullator-race i trappuppgången för jag ska hem!!!!

Kryckor för inomhusbruk och rullator för utomhusbruk.

Just det, ni läste rätt. I morgon bitti lämnar jag Furuhöjden för att åka hem till Tokstan igen å min alldeles egna lägenhet och hem till mina katter. Gu vad jag saknat mina underbara gokillar under den här tiden. Jag har inte velat tänka för mycket på möjligheten att få komma hem och på mina katter förrän jag vetat säkert att jag får åka hem och nu när jag vet att jag får komma hem så har jag äntligen släppt på hemlängtan för fullt.

Har fått rapporter från kattvakten att grabbarna bus mår bra och de har fått vara ute på balkongen varje dag. Vilken underbar kattvakt jag har som tagit sig tid att låta dem komma oxå.

Lemon till vänster, Loke till höger

Vicevärden S har lovat att fylla upp skafferiet i morgon och bjuda på pannbiff och potatis till middag :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar