lördag 2 oktober 2010

En olycka händer så lätt...

Man kan väl säga att mitt liv tog en drastisk ändring den 2 oktober 2010, men så här i efterhand får man vara glad att det inte gick värre.

Dagen började bra med att Agge skjutsat ut Sandrev till hopplektionen som vi skulle medverka på. jag började med att skritta ut efter en grusväg och efter ca 200 m såg han spöken i en emballagebal och gjorde en 180 graders sväng tillbaka som jag lyckades parera och få stopp på. Eftersom jag inte gav mig så testade vi att gå förbi balen ytterligare en gång vilket fick resultatet att jag åkte i backen. So far so good. Reste mig upp, borstade av gruset och gick tillbaka efter hästen. 3e gången gillt med sällskap denna gång kom vi förbi.

Hopplektionen flöt på bra och det både kändes bra (förutom lite öm i ryggen) och såg bra ut sa alla. Det var en enkel övning och hinderhöjden låg på ca 40cm så det var inga problem. Det var i slutet på lektionen det hände. Vi gjorde serpentintbågar m byte över en förhöjd cavalettibom på medellinjen och när vi skulle ut till långsidan igen och ta hindret på 40 cm kom vi lite i otakt men tog oss över, jag trampade ner i stigbygeln för att återfå balansen och HELA stíglädret lossnade från sadeln och jag ramlade rakt ner i backen.

Min första tanke var "inte en gång till" har varit medryttare på Sandrev i 4år å hade tidigare bara ramlat av två ggr totalt på de två åren å nu ramlade jag av två ggr på en och samma dag...

Låg kvar en stund för att hämta andan å bestämde mig för att ta mig upp på fötterna, rullade runt på sidan och skulle ställa mig på knä för att komma upp från den ställningen när jag kände att det helt enkelt inte gick och jag föll ihop i en "hög". Det slutade med ambulansfärd till Södertälje sjukhus där det konstaterades efter kontraströntgen att jag har fått sprickor i två av kotorna i ryggen - den lägsta bröstkotan samt ländkotan nedanför. Då detta hände en lördag blev jag inlagd och bokad för magnetröntgen på måndagen.

Tur i oturen ska jag säga att jag har full rörlighet i armar, ben, fingrar och tår och skadade varken nacke eller huvud. Hade en två veckor gammal ridhjälm (helt ny alltså) men ingen säkerhetsväst.

Denna blogg kommer att handla om min väg tillbaka.

Sandrev och jag in action innan olyckan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar