måndag 18 oktober 2010

Återbesök på röntgen

Idag var det dags för återbesök på röntgen samt nytt uppföljningsmöte med läkaren. Efter diverse strul i receptionen på röntgen avdelningen fick jag äntligen komma in 45min senare än utsatt tid. Att receptionen som tar betalt hittar både tid och remiss så man får betala + att man har kallelsen med sig är nämligen ingen giltig anledning till att få röntgas när man var där den 13e och röntgades. Då spelar det lixom ingen roll att man har liggande persontransport från färdtjänst, alla papper i behåll samt att läkaren sagt att jag ska tillbaka varje vecka för kontroll *suck*. Den sena röntgen gjorde naturligtvis att läkaren inte hade hunnit kika på bilderna själv eller hunnit konsultera sina kolleger (ryggexperter) på Huddinge vilket gjorde att läkaren fick ringa upp mig under em med röntgenresultatet istället. Jag passade även på att ställa en del kompletterande frågor som hon skulle diskutera med sina läkarkolleger

Läkaren tycker det låter väldigt bra att jag kunnat dra ner på värktabletterna och hon tycker jag gör det på rätt sätt också vilket känns bra och det känns som om jag är på rätt väg, dels för att jag inte behöver lika mycket tabletter som tidigare men även för att jag inte vaknar lika mycket på nätterna nu som tidigare heller.

Läkaren ringde tillbaka under em och berättade att allt ser ut att gå åt rätt håll med röntgen å att hennes kolleger tycker det ser bra ut, hon informerade även om att jag ska tillbaka och röntgas vecka 1,2,3,4 och därefter vecka 8 samt vecka 12 för att de ska se hur läkningen framskrider, än så länge är det ju bara vecka 1 och 2 som är avklarade och jag fick därför en ny tid på torsdag nästa vecka.


Jag och min korsett
Jag passade även på att fråga hur det är med bilåkande och bilkörande eftersom man blir ganska så låst när man bara kan ha liggande persontransport och from nästa vecka får jag sitta i passagerarsäte i bil om ryggstödet fälls tillbaka väldigt mycket. Det är egentligen en fråga om komfort men eftersom jag kan sitta upprätt så mycket som jag klarar av redan nu så tror läkarna att det ska fungera att åka bil för mig, MEN jag får inte köra bil själv förrän jag tagit bort korsetten vilket dröjer ytterligare 10 veckor *snyft* Känns som om jag straffas hårdare än ngn som kört för fort, jag får körförbud i 3 mån pga av en sketen korsett. Ngt som är bra iaf är att jag fått grönt ljus att åka upp till Bollnäs efter röntgen vecka 4 men då får jag alltså ta tåget liksom om jag ska hem till Bollnäs över jul. Men ni som känner mig, ni vet att om jag känner mig bra såå.... well, jag kommer nog att testa att köra bil innan om det känns bra.

En annan tanke som slår mig då är att hur fabian ska jag ta mig till jobbet om jag inte får köra bil efter att sjukskrivningen är slut, är ju sjukskriven till den 28/11 men om jag inte får/kan köra bil, vad gör jag då? Jag kan väl inte promenera m rullator till jobbet varje morgon eller kan jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar