onsdag 10 november 2010

"Dumt" experiment

Eftersom jag mått så bra sista tiden och inte känt av ryggen nämnvärt förutom om jag har varit upp lite för länge så tänkte jag igår kväll att det var dags att ta bort morfintabletterna helt - man ska ju inte käka tabletter i onödan. Så igår när jag kröp till kojs tog jag bara mina alvedon. Runt kl 02 vaknade jag av att det pirrade, kröp i hela kroppen, hjärtat bankade på i 180 och jag mådde skit rent ut sagt. Hur jag än försökte slappna av och ta det lugnt så gick det helt enkelt inte eftersom krypningarna fortsatte och gick i vågor, jag fick svettningar och efter ett tag kom jag ju på vad det var: ABSTINENS helt enkelt! Nu vet jag hur alla som går på avgiftning känner sig å ändå fick jag ju en lindrig "släng" av det även om det inte blev mycket sovande i natt. Förresten - vet ni att Allo allo ´emliga armén går på tv kl 04? Kan rekommenderas, lika kul att kika på som första gången jag såg det för typ hundra år sedan... well, framemot 05 kanske jag lyckades somna igen efter att ha tagit några alvedon, tänkte att det måste vara bättre att ta dessa än att ta en morfintablett igen.

Vaknade av att Hemtjänsten ringde på dörren och inte hade någon nyckel så jag var tvungen att försöka ta på korsetten själv och sedan masa mig ur sängen för att gå och öppna åt henne, eftersom det var duschdag var det sedan dags att gå tillbaka till sängen och byta till duschkorsetten istället och sedan rullade morgonrutinen på. Efter att Hemtjänsten gått kom jag på att jag inte tagit morgontabletterna så jag tog alvedonen isf morfinen och lade mig och läste i sängen i någon timme.

Vid lunch kom M förbi m take-away från indiern. Det var jättetrevligt att prata m en arbetskamrat igen,  maten smakade himmelskt och jag bara njöt. Jag hade tur att det blev så mycket kvar så jag kunde äta resterna till middag oxå.

Fick kallelse för magnetröntgen av min axel till nästa vecka. Jag missuppfattade nog läkaren när jag var där senast för jag trodde att jag fått en remiss till sjukgymnast för axeln och att min rygg skulle magnetröntgas nästa gång men båda remisserna gällde axeln. Vid undersökningen när jag lade upp armen på ryggen och röra den bakåt stod armen och bara "hackade", det gick helt enkelt inte att röra på den bakåt och jag har tidigare fått två kortisonsprutor i samma axel pga musarm och nu tror hon att jag har en skada på subscapularis så det känns verkligen skönt att hon tar mina axelproblem på allvar och att vi kollar upp en gång för alla vad det är för fel.

Nu på eftermiddagen har ryggen börjat säga ifrån att det var en jäkla dålig idé att inte ta morfintabletterna och jag har börjat inse att det kanske var lite för tidigt att sluta med dem. Det är inte det att jag har molande värk i ryggen som jag brukar få när jag är uppe länge utan det mer skär i ryggen för varje steg jag tar. Ska krypa till kojs m två alvedon å en korttidsverkande morfintablett och se om det hjälper annars får jag helt enkelt gå tillbaka till den förra doseringen i morgon igen.

Något gott kom det iaf ut av det har "experimentet" och det är att nu VET jag att jag fortfarande har ryggproblem - annars när man går nästan hela dagarna utan att känna något är det lätt att man tar i för mycket och tror att man är bättre än man är och att det nog är bäst att man går hemma ett tag till....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar