fredag 26 november 2010

Bästa julklappen

Har varit ganska lugnt här senast veckan och livet har i stort sett bara rullat på. Men idag har det hänt grejer! Hade tid för röntgen kl 09 i morse och taxin skulle komma 08.30, vaknade vid 07.15 och funderade på när Hemtjänsten skulle dyka upp eftersom jag visste att det var kort om tid och duschdag. Vid 07.30 när de inte kommit gick jag upp å käkade frukost och sedan tänkte jag att det var lika bra att hoppa in i duschen oxå å fick de dyka upp när de dök upp helt enkelt. Vid 08.05 när jag var i stort sett färdig så ringde de äntligen på dörren, det visade sig att han glömt nyckeln på kontoret och varit tvungen att gå tillbaka och hämta den och det var därför han var sen. Typiskt att det hände just idag när jag hade kort om tid och en tid att passa. Iaf vi var klara vid 08.15 och sedan kunde jag vänta i lugn och ro på taxin.

Efter röntgen var det bara att sätta sig och vänta på doktorn en timme innan jag äntligen fick besked på både röntgen, magnetröntgen (av axeln mm). Det visade sig att det går framåt m både ryggen och axeln. Magnetröntgen visade ingen direkt skada på axeln vilket var väldigt skönt att höra, det man kunde se var en inflammation på två senor/senfästen samt att jag hade vätska i en slemsäck - detta kommer att gå bort med sjukgymnastik och jag har tid bokad hos en sjukgymnast den 7/12. När det gäller ryggen så kan man nu se på röntgen att det börjat bildas nytt ben på/vid/över den skadade kotan vilket är väldigt positivt. I o m att allt går åt rätt håll så får jag äntligen börja jobba till veckan, som jag har längtat!!! :D
Jag kommer att jobba halvtid fram till 9/1 och därefter förhoppningsvis kunna gå upp ännu mer i arbetstid efter det. Jag har pratat med chefen å kommer troligen vara på kontoret 2-3dgr/vecka och jobba hemifrån övriga dagar för att inte överanstränga mig från början i o m att jag kommer att jobba hemifrån ibland så kan jag även passa på att vila när jag behöver. Jag är ju inte van att vara uppe i så långa stunder ännu.

Hmmm, undrar hur jag ska kunna ta mig till jobbet framöver.....

Men den absolut bästa julklappen är att jag kommer (troligen) att få ta av mig korsetten 21/12!!!!!!!!
Detta gör att jag kommer att vara korsettfri när jag åker till Bollnäs den 22:a å min första kommentar var förstås - vad bra! Då kan jag ju köra bil själv till Bollnäs. Läkaren var väl inte riktigt lika positiv till det och anser att jag troligen inte kommer att orka det - men då känner hon ju inte mig ;)

Hem från sjukhuset fick jag för första gången dela taxi vilket gjorde att jag var förvisad till baksätet(!) - DET var inte en bra idé, speciellt inte som personen i framsätet inte såg att det satt en person bakom henne och det första hon gjorde var att skjuta bak sätet så långt det gick - innan jag skrek alltså. Jag hade väldiga problem sedan att ta mig ur baksätet så taxichauffören fick komma runt och hjälpa mig med benen - det är sista gången jag samåker medan jag har sjuktransport!

Hade knappt varit hemma en halvtimme när Agge kom och hämtade mig och skjutsade mig till stallet. Det var första gången jag var i stallet efter olyckan och det kändes väldigt bra att vara tillbaka även om jag inte kunde göra mer än att pussa lite på Sandrev å mysa lite. Jag hade lyckats "lura ut" min arbetskamrat som provred Sandrev och det gick så pass bra att hon är numera hans nya medryttare - känns jättebra. Nu slipper jag ha dåligt samvete och Agge får någon hon kan rida ut tillsammans med + att min kollega kan börja rida igen - helt enkelt en win-win situation för alla :D

På väg till stallet ringde röntgenavdelningen och ville att jag skulle komma in för nya röntgenplåtar för ngt hade inte blivit så bra. Lyckades stressa upp mig en del för detta - såg det inte så bra ut som min läkare hade sagt å vad händer nu m jobbet? Efter provridningen liftade jag med den nya medryttaren till sjukhuset, gick upp till röntgen å kom ut ung lika fort - det var en(!) röntgenplåt som inte blivit så centrerad som röntgenläkaren ville så det tog mindre än 2 minuter så var det klart. Alltså inget jag hade behövt oroa mig för. Sedan fick jag vänta en timme tills min granne M kunde hämta upp och vi kunde åka å handla.

Efter den här dagen är jag väl värd ett glas vin - el två ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar