tisdag 21 december 2010

Fattighjon, oäktingar och en barnamörderska

Det är var min släkt består av för tillfället. En kompis introducerade mig till släktforskningens värld i helgen och jag blev biten på en gång. Ovanstående är vad jag har hittat hittills i släkten och jag har fram till omkring 1840-1850-talet nu. Det är lite synd att jag inte upptäckte den här hobbyn liiite tidigare - tänk vad mycket jag hade hunnit med under min sjukskrivning och jag hade sluppit alla tråkiga repriser och såpoperar på dagarna.

Det är ju inte det lättaste att läsa gamla husförhörslängder och födelse/dop böcker utan ibland önskar jag att jag hade en expert bredvid mig som kunde hjälpa till. Jag har (för att få lite hjälp på traven) nu gått med i jobbets släktforskarförening, de brukar arrangera resor till Arninge ibland och flera av dem är experter på släktforskning. Är det någon som kan komma underfund vad min mormors farfar heter i efternamn?

Det jag har lyckats tyda är: Statdräng Hans XXXX och hustru Anna Greta Jansdotter i Norrmalmas (församling?). Utdraget kommer från Estuna kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/SSA/1502/C I/5 a (1817-1861) s163

Vem är då denna barnamörderska i titeln? Jo hon hette Eva Kristina Ekström och var född 1845, hennes dotter är min mormors mor. Eva Kristina fick barn 1866, 1869, 1872, 1885, 1887. Det var sonen Ernst Rickard som var född 1872 som hon dömdes för barnamord 1873 och blev dömd till livstids straffarbete, troligen var det ett misslyckat självmordsförsök som låg bakom. Efter 10år blev hon benådad men berövad hennes "medborgerliga rättigheter". Fadern till alla hennes barn är än så länge okänd. Hennes son Gustaf Adolf var född 1885 och satt på uppfostringsanstalten Hall i Södertälje. Hall startade 1876 som en “förbättringsanstalt för vanartad ungdom”. Verksamheten inriktade sig på barn från tio till femton år gamla. Barnen som togs omhand var fattiga, försummade och som tycktes vara brottsbenägna, det betydde att de frihetsberövades vare sig dem begått brott eller inte. Min mormors mor är dottern Frida Eugenia som ska vara helsyster till Gustaf Adolf, hon var född 1887 i Arbrå, mindre än en mil från den plats jag är född och uppvuxen).

Det är helt otroligt vad man kan hitta via nätet idag. Min morfar släktforskade under sin levnad (han dog runt 1990) men då var han tvungen att resa runt till olika församlingar för att hitta informationen, idag finns det mesta digitalt. Tyvärr tog ingen tillvara på morfars forskning och den är nu försvunnen för alltid.

Riksarkivet är en väldigt bra källa för släktforskare: http://www.svar.ra.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar