tisdag 21 december 2010

Cirkeln är sluten

Lördagen den 2/10-2010 kom jag in på Södertälje sjukhus akutmottagning efter att ha fallit av Sandrev under en hoppträning. Idag var jag tillbaka på sjukhuset för en sista röntgen och för att träffa läkaren för att (förhoppningsvis) ta av korsetten. Efter röntgen blev jag hänvisad till akutmottagningen för att träffa min läkare, pga av all snö har halkolyckor av alla de slag formligen exploderat de senaste dagarna med en följd att antalet benbrott också ökat lavinartat och därför tog min läkare emot mig på akuten idag, så man kan säga att cirkeln är sluten. Jag började på akuten och jag "slutade" på akuten.

Efter genomgång av röntgenplåtarna fick jag äntligen efter 12 veckor ta av mig korsetten.

Korsett utan mig i den :D
 Det känns otroligt ovant utan korsetten. I början kändes det väldigt vingligt och ostadigt och det känns fortfarande nästan som om jag har korsetten på mig för jag har behållt hållningen och kan inte slappna av i ryggpartiet riktigt. Läkaren informerade om att jag troligen kommer att få väldigt ont i ryggen framöver och jag kommer nog att vara tvungen att äta värktabletter igen men det är framförallt en muskulär smärta och inget att "vara rädd för", vilket känns skönt att veta.

Jag fick pröva att vrida överkroppen åt höger och vänster samt luta mig lite framåt men det kommer att ta tid innan jag är tillbaka i min normala rörlighet och kondition. I morgon ska jag träffa sjukgymnasten för att lägga upp ett träningsprogram för ryggen och då ska jag passa på att även lämna tillbaka rullatorn :)
Fick höra på jobbet idag att det kommit ngn typ av "värsting" rullator som kostar typ £38 000 och som kan fällas ihop till att knappt ta någon plats alls, den har blivit väldigt populär och kan beställas med extra tillbehör som typ metallic-lack etc.... Hmmm, jag lägger nog hellre de pengarna på en ny bil faktiskt ;)

Igår var sista dagen som Hemtjänsten var hit och idag hämtade jag mina nycklar som de haft. Känns otroligt skönt att klara mig själv igen :)

I morgon är det dags för elddopet att köra 30mil norrut för att fira jul m familjen. Jag har ju inte sett morsan å broder sedan 3/10 och övriga i familjen sedan semestern så det känns som det är dags igen och det känns jättebra att fira jul med dem. Jag har bestämt för att ta det lugnt och köra i min egen takt och stanna till och vila flera gånger, bland annat blir det nog i Stora Väsby, utanför Uppsala, Gävle bro och Tönnebro innan jag kommer hem.

Btw så tyckte läkaren att jag skulle korka upp champagneflaskan nu när jag äntligen blivit av med korsetten och jag kan inte göra något annat än att hålla med: SKÅL!!!!!!!!

2 kommentarer:

  1. Vad skönt det måste vara Linda!!! Otroligt bra kämpat av dig!! Kör nu försiktigt och ha en skön jul med dina nära och kära! Kram och skål!! Anneli

    SvaraRadera
  2. Hej, jag hittade din blogg efter många googlingar och ville bara säga tack för att man fick läsa om din situation. Sitter i liknande situation med korsett efter avramling från häst med fraktur på första ländkotan och svanskotan som följd. Var skönt att få läsa om någon som varit med om samma och se att det gick bra :) Mvh Sofie

    SvaraRadera